Annons:
Etikettnorden
Läst 1280 ggr
ettlitetalias
7/1/13, 8:57 PM

Flytta hem igen?

Hej!

Nu bor jag i England, och har varit här i 6 år. Har blivit väldigt hemma och bor med min skottska pojkvän. Vi har pratat om att flytta snart, och ett av alternativen är att flytta hem till mitt kära Sverige!

Men jag vet faktiskt inte ett skit om hur saker och ting fungerar i Sverige längre! Flyttade därifrån när jag var 18, och har bott i samma hus med mina föräldrar hela livet innan dess..

Hyra lägenhet i en större stad, hur fungerar det om man inte har stått i bostadskö i flera år? Och hur hittar man boende från utomlands? Vill ju inte behöva bo på hotell i flera veckor medans vi letar lägenhet..
Hitta jobb som icke svensktalande, hur lätt är det?
Vad måste man tänka på som utlänning som flyttar till Sverige?
Om vi inte får jobb på en gång, hur fungerar det med försäkringskassan/soc/arbetsförmedlingen (jag vet inte ens vilken man ska prata med!) då han aldrig bott i Sverige, och jag inte har varit folkbokförd där på 6 år?

Många fler frågor så klart, men det är sånt som vi funderar mest på nu..

Annons:
Pelle Långlös
7/4/13, 5:10 PM
#1

Jag funderar på att flytta hem igen för att få bättre psykvård.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tilde]
7/4/13, 6:04 PM
#2

Jag vet inte riktigt… Det där med lägenheter kan vara krångligt. Man kan ju som sagt behöva stå i bostadskö i en evighet om ni ska hyra. Köper ni lägenhet kan ni däremot hitta något ganska snabbt (beroende på utbudet såklart), men det kan ju också kosta en hel del!

Arbetsförmedlingen kan ni självklart anmäla er till för att få hjälp med jobb. Ni ska dock först och främst folkbokföra er hos Skatteverket. Jag vet inte riktigt hur lätt eller svårt det är för en icke svensktalande att få jobb i Sverige. Men då han är skotsk borde hans språkkunskaper kunna komma till nytta. Kanske kan han få jobb på hotell eller andra slags internationella jobb? :)

Skogshumblan
7/8/13, 2:05 PM
#3

Jobbmarknaden i Sverige är tuff, speciellt om man inte kan språket. Att få jobb inom turism etc ställer krav på språkkundkaper i svenska. En möjlighet är om han ex är i databranschen och kan programmering i språk som är ovanliga? Jag vet att jag låter hård och trist, inte min mening att såra eller låta pessimistisk. Jag hoppas såklart att allt går bra för er hur ni än gör :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

monstermash
9/22/13, 2:48 PM
#4

Det är inte överallt man behöver stå i bostadskö heller, även om det inte alltid förenklar sökandet. Beror ju på vart ni vill bo, som Tilde säger är det rätt svårt att få lägenhet i Sverige. Göteborg har ingen bostadskö tillexempel. Sedan beror det på vart man kan tänka sig att bo, hur stort och vilka krav man har när man söker lägenhet också.

Lexlex
11/11/13, 12:23 PM
#5

Jag Undrar exakt samma saker! Enda skillnaden är att jag just nu bor i Italien.

[MajaWrangstadh]
11/11/13, 8:26 PM
#6

#4 "Göteborg har ingen bostadskö till exempel", hur fungerar systemet i Göteborg?

Annons:
Upp till toppen
Annons: