Annons:
Etikettallmänt
Läst 1154 ggr
scheindel
5/22/14, 11:31 AM

kört fast i reseplaneringen

postade detta inne på resor iFokus men tänkte att det kanske finns någon här också som kan hjälpa:

Jag har alltid drömt om att kunna vara utomlands några månader på vintern, men det där med pengar har hindrat mig. nu har jag tagit första steget mot att förverkliga drömmen, nämligen startat ett företag som jag åtminstone i teorin borde kunna driva var jag än befinner mig. tanken är alltså att åka någonstans där vädret är fint till vintern och prova att jobba därifrån 1-2 månader, bara se hur det funkar. jag kommer kunna jobba med klienter i sverige medan jag är borta, men jag skulle gärna vilja kunna komplettera med att skaffa klienter bland turisterna på plats också.

problemet är att nu har jag kört fast fullständigt. jag har rest en del förr, men aldrig varit iväg så länge (förutom några år när jag bodde fast utomlands) och aldrig jobbat med turister. nu känner jag mig fullständigt tappad bakom en vagn!

hur gör man???
jag kan inte ens bestämma vart jag vill åka! min budget är ganska liten så det behöver vara ett ställe som är billigt. det ska ju också helst vara gott om västerländska turister som jag skulle kunna locka till mig som kunder. det får ju inte heller finnas några oöverstigliga juridiska eller byråkratiska hinder för att jag ska kunna jobba där.

i vilken ände ska jag börja? har någon tips på resmål? finns här någon som har erfarenhet av att åka på "jobbsemester" på det här sättet som har några goda råd om vad man ska tänka på, hur man kan göra etc?



Annons:
[Tilde]
5/27/14, 10:22 AM
#1

Min första tanke är Thailand… där är det billigt och kryllar av turister! Det är dessutom rätt vanligt att svenskar flyttar dit för att bedriva företag, så du skulle inte vara ensam om det (då är det såklart bra med en originell idé). 🙂

De flesta länder har ju en tidskräns på hur länge man får vara där utan att vara medborgare… förutom inom EU där jag tror att det enda kravet är att man jobbar. Fast nu handlade det bara om 1-2 månader, så det är nog inga problem.

Jag hade nog bara haft en backup-plan, liksom vad man ska göra om affärsidén inte riktigt fungerar. Och såklart reservpengar! Men det har du nog redan tänkt på och annars låter det som en riktigt spännande grej och det är jag helt för!

Lycka till!

scheindel
5/27/14, 8:50 PM
#2

jo, jag får ju spara upp så att jag ändå överlever även om jag inte tjänar så mkt pengar medan jag är iväg.

jag har funderat på thailand. det är ett bra förslag på många sätt, men jag har varit där en gång och känner lite att det visserligen är helt ok, men en gång räckte. funderar lite på karibien eller mexico men har inte kollat upp det ordentligt än.



Upp till toppen
Annons: