Annons:
Etikettstudier-och-arbete
Läst 1433 ggr
MsSofieG
2/17/14, 12:44 PM

Nederländare till sverige?

Hejsan. Jag vet att detta är ett forum för utvandrare och passar inte mitt inlägg är det bara att ta bort det. 

Jag har en vän från nederländerna som vill flytta till sverige och studera här. Men hon hittar absolut ingen information om det finns någon sorts lån eller bidrag hon kan ta/låna för att kunna bo här medans hon studerar. Vet ni hur reglerna ser ut?

Jag har också letat men inte hittat vad jag söker. Så jag tänkte på er trevliga människor i det här forumet.

Än en gång, förlåt om jag skapat en onödig tråd men all hjälp uppskattas sjukt mycket! Tack på förhand // Sofie

Annons:
Åsa S
2/17/14, 12:48 PM
#1

Är det inte i holland hon bör kolla då? om vi svenskar ska bo och plugga i ett annat land söker ju vi bidrag för det här i sverige ex. hos CSN och stipendiefonder inte i det landet vi ska åka.

MsSofieG
2/17/14, 12:54 PM
#2

#2 Jo det är mycket möjligt. Hon har kollat och det är tydligen regler som ska ändras i holland så efter årsskiftet får hon inte längre bidrag för att studera utomlands utan bara om hon vill studera i Nederländerna. Men hennes studier är inte klar där nere förren det är försent att söka kurser här. 

Men tack för svar! Ska be henne kolla mer i nederländerna :)

[Tilde]
2/19/14, 4:59 PM
#3

Jag tror också att det är i sitt hemland hon ska söka efter hjälp :) Sverige har nog också blivit ganska strängt nu med att hjälpa utländska med bidrag för studier och liknande. Men jag tror att det finns hjälp även i Sverige och man då måste uppfylla olika kriterier. Här står lite information: http://www.csn.se/lattlast/2.916/1.4711

Sofy
2/21/14, 4:38 PM
#4

Det är i hennes hemland som hon måste söka hjälp. Du kan rekomendera henne att uppsöka en ambasad eller stadsbyggnad där får hon otroligt mycket hjälp.

Det finns även små folders med information om det i hennes stads stadsbyggnad (typ som ett kommunhus). Dit fick min sambo vända sig när han flyttade till Sverige och när jag skulle flytta till Nederländerna.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

MsSofieG
2/22/14, 5:11 PM
#5

Tack allihopa ^^ Hon har nu kollat upp hur det skulle bli om hon flyttade till sverige och det verkar som allt kommer lösa sig ändå! :) Tack!

Upp till toppen
Annons: