Annons:
Etiketteuropa
Läst 2265 ggr
[Gora]
2013-09-09 14:44

Bestämt oss för att flytta

Sedan jag var liten har jag drömt om att få flytta till England och det är något som jag fortfarande vill enormt mycket. Jag var där 2010, men kände att jag behövde åka en gång till för att känna efter igen så att jag inte ändrat uppfattning, så jag åkte dit i Juni och insåg att det verkligen var dit jag ville. Jag grät till och med på kvällen innan jag skulle åka hem, barnslig som man kan vara. MEN, nu är det 9 månader kvar innan allt behöver vara klar med allt, fixa boende, jobb och eventuellt college. I förra veckan fixade jag pass och diverse vaccinationer som min lilla vovve behöver, så hon är i stort sett redo. I nästa vecka ska jag iväg och kolla med lite alternativa utbildningar och jag håller på att få hjälp att hitta boende (med rumskompisar som en bekants bekant känner)
Jag börjar bli lite nervös bara, det är ju över ett halvår kvar, men det känns verkligen pirrigt! Jag åker ensam med vovven och jag gillar egenliten inte att göra saker ensam, men jag känner också att om jag inte gör detta så kommer jag ångra mig så enormt mycket i framtiden! Det känns dock lite tråkigt att behöva vara så långt bort från vänner och familj, men det är ju inte så att jag aldrig kommer att träffa dem igen.
Jag känner hur som helst, trots att det är pirrigt och lite läskigt, att jag är mogen och redo att ta detta steget!

Är det någon här som bor i england eller har planer på att flytta dit?
Eller kanske någon här som flyttat utomlands ensam och kan berätta lite om hur du upplevde flytten? 🙂

Annons:
leemland
2013-09-09 21:20
#1

Vad kul :) 
Har också länge velat åka och kanske flytta till UK :) Men vågar inte riktigt :P  
Berätta gärna mer om erfarenheter och så ! :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[MajaWrangstadh]
2013-09-10 12:57
#2

Jag flyttade till London förra veckan, ska plugga på universitet här och bor för tillfället i studentlägenhet. England är ju inom EU vilket gör det väldigt mycket lättare med förberedelserna. Jag flyttade hit ensam men min pappa var med de första dagarna och hjälpte mig vilket hjälpte väldigt mycket! Har inte träffat jättemycket folk ännu dock men det kommer väl snart:)

http://majaelsas.blogg.se

leemland
2013-09-10 13:00
#3

#2 Va kul :) Vad är de du ska läsa? 
Jag lägger till din blogg i favoriterna :)  
Lycka till!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[MajaWrangstadh]
2013-09-10 19:20
#4

#3 Jag ska plugga Media & Cultural Studies :-) Tack!

leemland
2013-09-10 20:19
#5

#4 Okej. Nästan vad jag är intresserad av :P Är mer fotointresserad :) 
Jag ska klart följa din blogg och TS om du har en :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[MajaWrangstadh]
2013-09-12 14:17
#6

#5 Hehe ja det är jag med, vilket är grymt för kursen innehåller både foto och film också!!:)

Annons:
Anibaz
2013-09-16 16:19
#7

Jag flyttar ner till England till sommaren, jag tycker att det är skönt att det inte är en massa saker som måste fixas innan så man behöver inte stressa så mycket. Just nu är det hundarnas pass som ska ordnas, den ska det såklart sökas jobb och så där. 

Vart i England ska du?

#6 Vad roligt! Fick du bidrag till studierna eller hur funkar det?

[MajaWrangstadh]
2013-09-16 17:11
#8

#7 Ja! Inte från CSN tyvärr då jag bott utomlands de senaste åren, men från Student Finance England. :) Sen jobbar jag deltid och har sökt stipendium också.

Anibaz
2013-09-16 18:01
#9

#8 Hur funkar det? Alltså med bidrag från England :)

[MajaWrangstadh]
2013-09-16 18:12
#10

#9 Det är inte ett bidrag utan det är en lån (skulle skrivit det i förra inlägget förlåt!) som täcker hela skolavgiften, 9000 pund per år alltså (galet). Dock får man vanligtvis inte ut andra lån för tex boende etc utan det får man stå för själv.

Anibaz
2013-09-16 18:33
#11

#10 Okej, då är jag med! Hur fungerar det med avbetalning och så där? Är det likadant som för medborgare?

monstermash
2013-09-21 17:23
#12

Kul att så många är på väg att flytta till England! :D Jag kommer absolut flytta dit, men det blir tidigast om två år när jag tagit studenten.

Det gäller bara att lista ut vart i landet jag vill bo. Blir många resor till England och stämma av vart jag känner mig som mest hemma först och främst. :P

Anibaz
2013-09-21 17:27
#13

#12 Vad vill du göra där? Plugga eller jobba? 🙂

Annons:
monstermash
2013-09-21 17:33
#14

#13 - Jobba, blir på något djurställe eftersom jag utbildar mig till djurvårdare nu. Jag är sugen på att bo i en by på landsbygden. :)

Anibaz
2013-09-21 17:37
#15

#14 Jag vill också bo på landsbygden, men första året kommer bli i stan :( Sen får vi se om man blir kvar där eller flyttar tillbaka till Sverige, men den engelska landsbygden är oslagbar!

Vad roligt, läser du djurvård på gymnasiet just nu?

monstermash
2013-09-21 17:49
#16

#15 - Ja, det verkar helt amazing! Jo, så kan man ju förstås också göra. Huvudsaken är ju att flytta till England och se om man trivs där på heltid överhuvudtaget. Man behöver ju inte hitta drömhuset så fort man flyttar dit. 😉

Jag har bara varit i London två gånger, och storstaden är inget för mig. Så det får bli att åka till England och uppleva landsbygden mycket, och ta reda på vart jag trivs bäst. Jag tänkte ta en vandring där man bor i många olika byar utefter vägen, då får jag uppleva några byar och känna av lite, även om man sover där en natt bara. Man kan ju alltid åka tillbaka till någon av byarna senare efter vandringen. 🙂

Ja, det gör jag. Går om andra året nu. 🙂

[MajaWrangstadh]
2013-09-21 21:26
#17

#11 Ja jag tror det är likadant som för medborgare. Räntan är först ingenting och sedan väldigt låg, och jag behöver bara börja betala tillbaka först när jag tjänar över en specifik summa om året. :)

Anibaz
2013-09-21 22:16
#18

#17 Det var det jag tänkte. Min pojkvän är nämligen brittisk medborgare och läser nu på universitet med lån, och det är samma där med avbetalning först när han tjänar över en viss summa osv. Vad skönt att det är likadant för alla, det är ju bättre än här i Sverige om man har studielån från CSN där man måste börja betala tillbaka även om man är arbetslös.

[MajaWrangstadh]
2013-09-21 22:59
#19

#18 Jasså? Oj, det visste jag faktiskt inte! Ja det är ju väldigt mycket bättre..

ettlitetalias
2013-09-22 16:34
#20

Jag flyttade hit alldeles ensam för 6 år sedan, och det har gått jättebra :)

Annons:
Anibaz
2013-09-22 18:05
#21

#20 Jobbar eller studerar du? Vart i England bor du? Var det svårt att 'komm in i det' eller kändes det bra från början? 🙂

ettlitetalias
2013-09-22 20:08
#22

Jag studerade till en början, nu jobbar jag :) Gick jättesmidigt att komma in i allt. Eller ja, det var första gången jag flyttade hemifrån också, så helt felfritt gick det väl inte eftersom jag aldrig bott ensam förr :P

Anibaz
2013-09-22 22:07
#23

#22 Var det svårt att hitta jobb? Det är det jag är mest nojjig över, att inte hitta ett jobb. Resten känns helt okej.

[MajaWrangstadh]
2013-09-22 22:20
#24

#23 Så länge din engelska är bra så är det enkelt att hitta jobb, det är mitt intryck i alla fall. Jag pluggar ju som sagt men jobbar även deltid på en jättefin restaurang (Sketch i Mayfair om någon känner till den) och jag blev anställd direkt trots NOLL servitriserfarenhet (endast ett år som bartenderassistant på pub). 

http://majaelsas.blogg.se

Anibaz
2013-09-22 22:28
#25

#24 Restaurangjobb vet jag är ganska enkla att få jobb på, min pojkvän fick jobb som kock på den populäraste restaurangen i området som 15-16 åring och den enda erfarenhet han hade av sådant var 2 veckors work experience via skolan. Men du har nog rätt, så länge språket är bra så borde det inte vara så svårt, det är ju lättare än i Sverige iallafall!

ettlitetalias
2013-09-23 17:00
#26

I många jobb ser de det som en fördel att man är utländsk också, t.ex. customer service-yrken och jobb där man måste jobba med väldigt skiljda människor.

Upp till toppen
Annons: