Annons:
Etikettnorden
Läst 1619 ggr
[Tilde]
7/22/13, 10:35 AM

Medborgarskap

Är det möjligt att få dubbelt medborgarskap (exempelvis för mig svenskt och danskt) utan att ha föräldrar från bägge länder?

Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att man som nordisk medborgare ändå måste ha bott i Danmark i 7 år för att kunna få medborgarskap (med vissa undantag), men i Sverige krävs bara 2 år! 

Jag vet att om man byter ut sitt svenska medborgarskap så kan man enkelt få tillbaka det i framtiden - men då försvinner väl automatiskt det andra medborgarskapet, eller?

Annons:
[Moa-]
7/22/13, 10:46 AM
#1

"En svensk medborgare som förvärvar medborgarskap i ett annat land får numera behålla sitt svenska medborgarskap om det andra landet inte kräver att han eller hon befriar sig från medborgarskapet. Likaså får den som blir svensk medborgare behålla sitt utländska medborgarskap om lagen i det andra landet tillåter detta."
Källa

Sedan anser jag personligen att i fall som när du just nu tillfälligt bor med pojkvännen i ett annat land och frekvent nyttjar Sverige inte finns något skäl att omgående bevilja ett dubbelt medborgarskap, utan att detta skall vara för dem som har detta behov mer eller mindre permanent. Jag anser tvärtemot dig att utomnordiska medborgare snabbare bör beviljas dubbeltmedborgarskap än nordiska, detta då de har ett annat behov av det.

[Tilde]
7/22/13, 10:57 AM
#2

#1 Danmark tillåter väldigt sällan dubbla medborgarskap, tyvärr. :/ Jag skulle dock gärna ha det. Jag vill i alla fall ha kvar mitt svenska tills jag får barn, så barnen kan få dubbla medborgarskap. :)

Jag bor inte "tillfälligt" i Danmark, utan jag bor här permanent nu. Vi har köpt hus tillsammans, så det lär ju dröja väldigt många år innan vi beslutar oss för att flytta någon annanstans (om vi nu gör det).

Det är väldigt svårt att komma in i det danska samhället om man inte är medborgare, eller gift med en som är det - och jag tänker ju inte gifta mig för en sådan sak. Jag ska studera i Sverige och hoppas få studiemedel från CSN, men jag hade ju föredragit att få SU från Danmark istället. Det får man dock i princip aldrig om man inte är medborgare, eller om man har arbetat en viss tid i landet. Jag har sökt flera hundratals jobb utan napp, dessvärre.

Pelle Långlös
8/20/13, 8:11 PM
#3

Jag har dubbelt utan att mina föräldrar är finnar. Jag har alltså svenskt och finskt. Ansökte om detta efter 5 år då jag var gift med en finne annars hade jag fått vänta 8 år.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tilde]
8/21/13, 10:24 AM
#4

#3 Det låter bra! Danskarna är dock riktigt stränga med sånt.

Upp till toppen
Annons: