Annons:
Etikettövrigt
Läst 1017 ggr
[Tilde]
2013-03-18 16:39

Framtiden

Tänkte du någonsin flytta tillbaka till Sverige, eller vad har du för framtidsplaner? :)

Annons:
[Tilde]
2013-03-18 16:40
#1

Själv skulle jag gärna flytta till Sverige igen någon dag, men å andra sidan spelar det inte så stor roll för mig, då Danmark är ganska likt ändå. Kan tänka mig att bo vilket som :) 

Skulle dessutom gärna flytta till Asien någonstans nu när jag är 20+, det vore en intressant upplevelse!

Pelle Långlös
2013-03-18 16:42
#2

Nu när jag bott här i mer än ett decennium och sett hur Sverige har det så vill jag aldrig flytta tillbaka. När jag bodde i Sverige såg jag aldrig detta för man var så inne i Sverige och Sverige var världens bästa land osv. Men som sagt så ser jag alla nackdelar med det svenska välfärden så vill jag som sagt inte flytta tillbaka.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[rosakontorstol]
2013-03-18 20:37
#3

Nu är ju jag bara utvandrare på det vis att jag studerar utomlands 3 år, men jag vill definitivt stanna där jag bor, eller åtminstone någonstans här i syd-östra delen av Asien. tycker så mycket om det här så det blir nog universitet här med, men vem vet ;)

[Tilde]
2013-03-18 20:41
#4

#3 Åh, men vad kul! :) Jag har alltid varit nyfiken på Asien. Tänkte åka som utbytesstudent till Japan ett år under gymnasiet, men det blev aldrig av… Sambon har dock bott i både Singapore och Hong Kong och skulle gärna flytta tillbaka till Singapore ett tag. 🙂

[rosakontorstol]
2013-03-18 21:07
#5

Jag tycker verkligen det är något som du borde prova på! Japanska är alldeles för krävande för mig xD Jag känner att min mentala kapacitet inte rymmer kanji tecken, så det får nog bli och skippa mandarin med. Jag skulle vilja prova resa runt lite i Asien, håller mig borta från student lån så jag jobbar tok som diskare och diverse på några caféer (och ja, det var sjukt med krångel för att få visumet att funka). Så jag har  inte haft råd att åka nånstans, men snaaart ska jag åka på roadtrip med klassen så det bli nått å se fram emot! :D

[Tilde]
2013-03-18 21:09
#6

#5 Jag studerade japanska på gymnasiet i två år, så grundkunskaper har jag ju! Kanji är svårt ja, men det är bara att nöta in! 😉 Kinesiska däremot skulle jag aldrig orka lära mig, haha. 

Var är det du bor? och vart vill du åka helst? :) Vore såååå roligt att åka utomlands och jobba för att sedan åka vidare!

Annons:
[rosakontorstol]
2013-03-18 21:23
#7

Jag bor i Seoul, Sydkorea. Jag skulle bara vilja åka överallt egentligen nu, men speciellt stora städer som Hong Kong och ofcourse en sväng in i Tokyo och (förhoppningsvis xD ) vara stenrik och äta på en massa fina restauranger. Mitt mål var tidigare Seoul så jag har nästan nått min destination känns det som så nu vill jag bara stanna kvar här. 

Jag vet inte hur det är för dig men att balansera alla språk är vad jag finner som jobbigast med att bo i ett annat land. Speciellt när man först sitter och pratar med några vänner, ett annat språk på tv:n och så helt plötsligt ringer mamma och man fattar inte vad människan säger. Är det lika för dig?

[Tilde]
2013-03-18 23:24
#8

#7 Åh, vad roligt! Jag har aldrig varit i Korea, men känner några som har flyttat dit för att studera faktiskt :) Verkar riktigt häftigt! Åh, Tokyo är min favoritstad så dit skulle jag absolut vilja flytta ett tag. Var där under 2010 och ÄLSKADE staden (även andra städer i Japan)! 😃

Haha jag förstår dig! Nu är ju danska och svenska ganska likt i alla fall, men jag blandar ofta ihop grammatiken. T.ex. så säger man ju "intresserad av" på svenska, men på danska heter det "interesseret i" och då säger jag fel på svenska ibland xD Sen blir det att man blandar ord. Har dock inga problem med att byta från språk då jag pratar svenska med min sambo men han ibland kan svara på danska. :)

[rosakontorstol]
2013-03-19 12:28
#9

Vad gjorde du när du var i japan? Var det främst restauranger eller var du möjligtvis på något cosplay event? :D

Sofy
2013-03-19 12:32
#10

Jag planerar att flytta från Sverige igen, förmodligen tillbaka till Nederländerna. Jag måste bara fixa till lite grejer här i Sverige först.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Tilde]
2013-03-19 14:29
#11

#9 Jag var faktiskt där på en skolresa, så vi besökte många tempel och sevärdheter, samt både ett universitet och ett högstadium där vi höll ett litet föredrag på japanska om Sverige. 😃 Men sen hade vi också egentid och då var jag mycket i Shibuya och Harajuku och kollade in i affärer och på streetfashion, osv. Superskoj! :D

#10 Jag har faktiskt aldrig varit varit i Nederländerna. Men det verkar mysigt från vad jag har sett och hört :)

scheindel
2013-03-26 18:40
#12

jag flyttade tillbaka till sverige för 3 år sedan, efter 1 år i sydafrika och 5 år i danmark. måste erkänna att jag inte alls trivs i sverige längre och i princip väntar jag bara på att min sambo ska ta sin doktorsexamen om ett år. målet är att flytta härifrån när det är gjort. däremot håller vi det än så länge öppet vart vi ska flytta.



[Tilde]
2013-03-26 19:34
#13

#12 Har ni några länder ni funderar på eller kan det bli lite vad som helst? :)

Annons:
scheindel
2013-03-27 17:29
#14

# 13 för oss kommer det har stor betydelse var vi för tillfället ser bäst karriärmöjligheter just då så bortsett ifrån att vi inte vill flytta till usa och inte till länder som är alltför ojämlika när det gäller kvinnors rättigheter så är vi öppna för det mesta. inom EU, australien/nz eller indien är nog mest sannolikt men jag är öppen för resten av asien, sydamerika, canada och afrika också. för mig är det en del av lockelsen att ha möjligheten att prova lite olika länder även om jag gärna skulle flytta tillbaka till dk också. kände mig mer hemma där än i sverige :)



Upp till toppen
Annons: