Annons:
Etikettstudier-och-arbete
Läst 829 ggr
[Tilde]
2/19/13, 12:26 PM

Det här med studiemedel

Hur blir det med studiemedel när man flyttar ifrån Sverige, någon som har koll? Man borde väl fortfarande kunna få det från CSN, då man är svensk medborgare? Å andra sidan är jag ju inte skatteskriven i Sverige…

Jag kan inte få (i alla falll är det riktigt riktigt svårt) studiemedel i Danmark eftersom jag inte är dansk medborgare. Därför borde jag fortfarande kunna få ifrån Sverige, eller?

Jag måste läsa på om det där…

Annons:
leemland
2/19/13, 3:05 PM
#1

Du kan få studiemedel men skolan du ska gå på måste vara godkänd av CSN och eventuellt en myndighet till här i Sverige(är inte 100 på de). 

Om du skickar ett mejl till CSN och frågar om skolan du vill gå på är godkänd eller inte. (Du måste eventuellt namnge programmet också ..) Men oftast är dom väldigt hjälpsamma med svar :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Tilde]
2/19/13, 3:40 PM
#2

#1 Jag bor i Danmark men ska studera i Sverige hade jag tänkt (på Malmö högskola), så godkänd är den ju helt klart. 😉

Jag mailade dem dock och frågade hur det blir då jag inte är skatteskriven i Sverige. Jag flyttade ju inte utomlands i syfte att studera eller arbeta - såklart ville jag arbeta, men jag hade inget jobb innan jag flyttade. De har ju en hel del regler för studiemedel.

Jag håller tummarna i alla fall. 🙂

leemland
2/19/13, 3:45 PM
#3

#2 Okej , ja men då ska det ju inte vara några större problem,( tycker jag :P ) 

Ja då hoppas jag på att de löser sig för dig :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

isla
3/17/13, 12:28 AM
#4

Ja du har rätt till studiemedel om du studerar i Sverige även om du är utvandrad och fortfarande är Svensk medborgare.

[Tilde]
3/17/13, 10:09 AM
#5

#4 Det var vad jag trodde och fick det bekräftat av CSN :)

Upp till toppen
Annons: