Annons:
Etikettamerika
Läst 3185 ggr
Hamsterlycka
2/5/13, 4:06 PM

Flytta till USA

Hello there!

Undrar ifall det är någon här på iFokus som bor i USA och som skulle kunna svara på dessa frågor.

Hur var det att flytta dit? När flyttade du dit? Var det enkelt? Hur trivs du nu? Var det som du väntade dig?

Jag funderar nämligen på att flytta dit (närmare bestämt NY eller LA) och är inte så insatt på vad det innebär och vad som krävs. Jag har två kompisar som flyttade till USA när de var små. Har tänkt att ifall jag bestämmer mig för att flytta vara au pair i något år så jag verkligen får känna hur det känns, men vore till otrolig hjälp ifall någon ville ta sig tid att svara på frågorna! Tack på förhand! Glad

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Annons:
Pelle Långlös
2/6/13, 8:03 PM
#1

Ursäkta OT men varför vill man flytta till USA för? Det är världens lågkonjuktur och miljoner arbetslösa där. Folk blir vräkta från sina hem för att de inte har något arbete som kan betala sina huslån. Nä jag vill aldrig sätta min fot där.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[MajaWrangstadh]
2/7/13, 1:25 AM
#2

#1 Kul svar!..

On topic, jag bor inte där men om allt går som det bör med CSN så flyttar jag till New York i augusti!

Vet inte om du har koll på det här med green card och grejer? I alla fall, för att bo i USA måste man ha ett green card, vilket du får genom att antingen ha bott och jobbat där i x antal år eller genom att gifta dig med en amerikanare. Är detta inte möjligt så måste du ha ett visum. Det finns olika typer av visum, jobbvisum och studentvisum till exempel. Jobbvisum får du genom att ett företag anställer dig och förflyttar dig till USA. Dock är detta svårt att få då företaget måste bevisa att ingen annan amerikanare kan göra jobbet bättre än dig, alltså måste företaget VERKLIGEN vilja ha just dig för det specifika jobbet. Studentvisum får du genom att du studerar på en skola (college oftast). Lättare att få om man kommit in på en skola, dock gäller det inte speciellt länge.

Hmm luddigt svar, men ungefär så kan det vara i alla fall. Jag skulle absolut rekommendera att jobba som au pair i ett år dock, bra sätt att få reda på hur det är att bo och leva i landet! :)

[Tilde]
2/7/13, 9:35 AM
#3

Här finns jättebra information! Det är en blogg av en kvinna som själv har flyttat till USA. :)

Hamsterlycka
2/8/13, 7:28 PM
#4

#1 Jag tycker det är ett underbart land, helt enkelt. :) Inte på det sättet du beskriver det men på flera andra sett. Folket, klimatet, affärerna osv.

#2 Tack för svaret! Har läst på om green card och det verkar vara svårt att få det, men ska verkligen kämpa. :) Hur blir det om man vill studera där då? På universitetet t.ex?

#3 Oj, det var väldigt mycket bra haha! Tack för länken. 

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

MalinBaltzar
5/2/13, 3:35 PM
#5

Jag flyttade till USA i juli förra året för att plugga på college, 2004 var jag här ett år som au-pair så jag visste vad jag gav mig in på ;)

Första gången var jag 19 år och hade pojkvän hemma i Sverige, och jag ska inte sticka under stol med att det var riktigt jobbigt! Jag hamnade hos en superfamilj (har kontakt med dem än idag) som jobbar med tävlingshästar (ridning var mitt största fritidsintresse på den tiden) så jag fick se massor av USA eftersom vi åkte på tävlingar runtom i södern minst en gång i månaden. Det fanns gott om tjejer i min egen ålder som jag blev vän med, men trots detta så hade jag hemlängtan konstant i ett år. Dock en helt fantastisk upplevelse - allt var ju inte kasst och hemlängtan går lite upp och ner - som jag tycker alla borde prova på 🙂

Vi åkte på semester till the Outer Banks under mitt år och jag träffade en kille (pojkvännen där hemma fixade inte pressen så han var ute ur bilden då) som jag fortsatte träffa under resten av mitt år och sen även efter jag kommit hem, även om det var mer sporadiskt. Förra året bestämde jag mig för att börja plugga och varför inte göra det i USA? Jag flyttade in till killen jag träffat 2004 och det fungerar riktigt bra. Det är helt klart mycket enklare när man har någon man känner redan 😉och denna gången har jag inte hemlängtan alls! Dels åker jag hem på loven (en dryg månad till jag ser Sverige nästa gång nu!! 😃) och sen har jag hunnit bli 28 år, lite mer självständig är jag idag, plus att med dagens teknik känns inte vänner och familj så himla långt borta - tack Skype! Jag trivs superbra, amerikaner är enkla att ha att göra med och är betydligt öppnare än svenskar så det är lätt att komma in i samhället.

Jag fick ju söka studentvisum innan jag åkte och det är en liten process men svårt kan jag inte påstå att det är. Ska tillägga att jag inte åkte genom en organisation denna gång utan fixade allt själv, det går att göra det enkelt för sig och välja en av alla study abroad organisationer men då blir man låst till de college de har samarbete med. Nu skickade jag in min ansökan till skolan själv, och fick ingen hjälp att fixa med alla papper.

När man åker som au-pair MÅSTE det gå genom en förmedling, annars är du illegalt i USA och kan bli utkastad med förbud att återvända. Åker man själv har man inte heller någon säkerhet om det skulle bli problem med värdfamilj eller något annat (kan inte låta bli att tänka på Svenska Hollywoodfruar och den där stackars tjejen Gunilla tog in illegalt).

Så, efter denna långa uppsats kan jag bara säga: funderar du på att åka, GO for it! Det är en superbra erfarenhet, du lär dig språket på ett helt annat sätt än vad som är möjligt hemma i skolbänken 😉Var beredd på att du kommer få hemlängtan (tror nog de flesta au-pairer har det mer eller mindre) men planera in saker så att du har något att se fram emot. En konsert här, en mini-trip där osv gör att man har något att fokusera på när det blir jobbigt. Och sen flyger ett år förbi! När man väl står där och ska åka hem till Sverige igen undrar man var tiden tog vägen egentligen 😃Vet att Cultural Care, som jag åkte med, har en Facebook-sida där blivande, gamla och nuvarande au-pairer skriver - tips!

Hamsterlycka
5/21/13, 8:38 PM
#6

#5 Tack så mycket för ditt långa svar! Kändes verkligen som att jag fick mer information och det verkar som att du har det väldigt trevligt nu i USA iallafall! 🙂 Har hört också att det är väldigt lätt att få hemkänsla, mamma var au pair i England och hon längtade också hem ganska mycket. Men jag tror det är så vart man än far, att man får hemkänsla eftersom det är så ovant. 

Jag vill verkligen gå collage i USA! Vill verkligen uppfylla min dröm och leva den! Behöver man väldigt bra betyg för att komma in, eller var det relativt enkelt? 🙂

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Annons:
MalinBaltzar
6/23/13, 12:04 AM
#7

Community college är lätt att komma in på, det handlar mer om att man ska kunna betala för sig ;)

Upp till toppen
Annons: