Annons:
Etikettkultur-tradition
Läst 1833 ggr
[Tilde]
2013-01-18 10:14

Vilken annan kulturs influens?

Nästan alla länder har en egen kultur, men samtidigt inspireras och influeras väldigt mycket av en annan!

Kan ni komma på någon? :)

Danmark har väl flest influenser från USA, skulle jag tro, på både gott och ont. Exempelvis tycker jag att Halloween är större här än i Västerås som jag kommer ifrån, samt att man har tagit in väldigt många engelska namn.  Tungan ute

Annons:
[Zorita]
2013-01-22 23:10
#1

Åh ja danska kommer snart vara engelska haha!

En del arkitektur här i södra Spanien är från moorerna, araber då. Annat än det är Andalusien en väldigt stark kultur, som syns väldigt mycket så jag har faktiskt inte lagt märke till influenser från andra länder. Det finns både bra (flamenco) och dåliga (tjurfäktning) saker med denna kulturen, men den står sig än.

[Tilde]
2013-01-22 23:16
#2

#1 Eller hur… massa engelska ord i språket också så som weekend, computer, lighter eller elevator :P

Ja spanska har ju influenser från arabiskan, t.ex. j-ljudet och ordet ojalá! Glad Hade nästan glömt.. ^^

[Zorita]
2013-01-22 23:23
#3

#2 Ja men det arabiska känns som lite äldre inflytelser.

Jag mobbade alltid danskarna för det där och de svarade med att de tyckte det var larvigt att hitta på egna namn. Jag tyckte också de generellt var mycket mer USA-vänliga än Sverige, alltså att influenserna välkomnades mycket mer. Och så var Bush populär när jag bodde där (åtminstone bland de jag träffade), vilket han ju inte direkt var i Sverige.

[Tilde]
2013-01-22 23:28
#4

#3 Ja det stämmer ju :)

Haha larvigt med egna ord? Men de har ju massvis med "egna ord", så de kan ju inte säga att det är larvigt att hitta på egna ord IBLAND. Tokiga danskar. Tungan ute Jag mobbar min sambo väldigt mycket för alla engelska ord de har med danskt uttal, hihi. Oj, Bush populär? Inte i min umgängeskrets, men det är möjligt att han var populärare för några år sedan.

Bjornen
2013-10-01 09:26
#5

Alla kulturer har gett och fått intryck från andra områden och kulturer. Många svenska kulturuttryck har sitt ursprung från olika utdöda svartahavskulturer t.ex. skyterna (utdöd omkring 200 f. Kr.). En del av detta behandlades på Jaltasymposiet 2010 (Skandinaviska inslag i östra Europa före Vikingatiden), med åtminstone danskt deltagande-

[Forummedlemmen]
2014-01-22 16:23
#6

Sverige är minst lika USA-inspirerat, inte politiskt men titta bara på det underhållningsmässiga. I den amerikanska kulturen i sig finns sedan kulturer från hela världen starkt inbakade från starten 1776.

Annons:
sisela
2014-02-04 17:12
#7

Haha, min danska kille mobbar mig, för han tycker att Sverige är som ett mini USA. Han har hittat hur många exempel som helst, och just nu kommer jag bara på "black Friday".

[Tilde]
2014-02-04 17:17
#8

#7 Verkligen? Jag tycker inte alls att Sverige är som USA jämfört med Danmark. 😛 Här heter man ju till och med Brian och grejer (med danskt uttal såklart)! Danskan snor ju dessutom mängder med ord från engelskan så som "weekend", "teenager", "elevator", "radiator", osv. Vi har mer internationella ord från engelskan, exempelvis "television" eller "radio".

[Forummedlemmen]
2014-02-04 17:42
#9

Teenager finns på tyska också (de har också computer).

Jag ser inte frågan som enbart språklig.

sisela
2014-02-04 18:08
#10

# 8 nej jag tycker ju inte heller det men måste erkänna att alla exempel han kommit med stämt. Vi hade pratat om det några gånger, och så var vi i Göteborg en helg i november. Då körde en buss förbi med ett jättebanner för black Friday rea. Vi tittade på varann och bröt ihop af skratt.

Upp till toppen
Annons: