Annons:
Etikettallmänt
Läst 1593 ggr
Pelle Långlös
12/17/12, 6:23 PM

Sjukvården?

Hur ser sjukvården ut i era länder? Här på Åland är det som Sverige. Alltså att man betalar en "mindre" summa per läkarbesök och resten är då sponsrat utav landskapet. Jag vet inte vad denna modell heter.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Tilde]
12/18/12, 12:20 PM
#1

I Danmark har vi gratis sjukvård, men å andra sidan är den ju då inte så "bra". Alltså min läkare, till exempel. vill inte tro på mig om jag berättar om symptom jag har haft, utan hon försöker slippa göra så mycket som möjligt. Fick i princip tvinga henne att låta ta blodprov på mig förut…

Nåväl, är det gratis så kan man kanske inte förvänta världens bästa läkare överallt. Tungan ute

monstermash
12/19/12, 10:40 PM
#2

#1 - Varför byter du inte bara läkare?

[Tilde]
12/20/12, 9:42 AM
#3

#2 Det kostar pengar och jag har läst dåliga saker om den andra läkaren på mottagningen. :/

monstermash
12/20/12, 11:40 AM
#4

#3 Aha, vad dåligt.

Halvdansken
1/3/13, 10:11 AM
#5

Gratis och gratis. Man betalar ju via skatten.

Jag tycker Danmarks sjukvård är utmärkt, min man har varit igenom en cancer och det var fantastiska människor i vården.

Tror bara du haft otur Tirin. Finns det bara två läkare? Var i Dk bor du? Priset att byta läkare är 200 kronor. Det är väl inte så jättedyrt, ungefär vad du betalar i Sverige för att bli undersökt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Zorita]
1/3/13, 10:20 AM
#6

Jag tyckte också den danska vården var dålig, jag fick först behandling när jag besökte enläkare i Sverige då de inte trodde på mig. Här vet jag faktiskt inte, jag har tur nog att ha en privatförsäkring som täcker allting. Det är jättebra och jag får hjälp av en engelsktalande läkare som är jätteduktig. De som har råd köper en sådan försäkring eftersom vad jag har förstått är den lokala sjukvården krånglig och helt spansktalande. Var inne för att få vacciner och maken till krångel och inkompetens har jag aldrig sett. Detta var i södra Spanien.

Annons:
[Tilde]
1/3/13, 10:39 AM
#7

#5 Mjo, men för en student är det ganska mycket pengar bara för en sån grej. Jag bor i Nærum, så skulle jag byta skulle det bli till en annan stad, men det blir ju riktigt omständligt om man ska ta sig så långt bort varje gång. Obestämd

#6 Ja men precis! Har samma problem, ingen tror en.

Halvdansken
1/3/13, 11:33 AM
#8

Goglar man lite så får man fram en lista på olika läkare i Nærum.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tilde]
1/3/13, 12:25 PM
#9

#8 Mjo, men det ska ju heller inte vara någon privat så det kostar pengar.

[Tilde]
1/3/13, 12:27 PM
#10

Min läkare var också en av de få som inte var fullbokade med patienter.. :/

[Zorita]
1/4/13, 8:24 AM
#11

Jag fick faktiskt sällan se min läkare, utan blev skickad till hennes läkarstudenter som hela tiden sa att de inte visste vad det var.

[Tilde]
1/4/13, 10:04 AM
#12

#11 Men gud… :S Låter verkligen inte bra!

[Zorita]
1/4/13, 9:02 PM
#13

#12 Nej verkligen inte. Jag betalade en femhundring nästa gång jag var i Sverige och fick antibiotika med en gång…

Annons:
[MajaWrangstadh]
2/7/13, 1:41 AM
#14

Bor i Schweiz och här kostar det skjortan… Dock är den väldigt bra! Dom är till och med lite väl försiktiga, lägger gips på armar och ben så fort man har en liten stukning typ. :D

Har man sjukförsäkring betalar man dock bara per månad och sen är allt gratis utöver det. Sjukförsäkringarna är oftast jättebra och täcker allting verkligen! Min är till och med sådan att var jag än befinner mig i världen så plockar dom upp mig med flyg/helikopter och kör mig till sjukhus om något allvarligt händer. Jag ska till Sierra Leone (där dom inte har speciellt bra sjukhus) om en månad och kollade upp vad som gäller där, och javisst, händer det något så kommer dom och hämtar mig och plockar med mig till Ghana eller något så jag kan få behandling, haha :p

(Knock on wood att detta aldrig händer i och för sig…)

[Tilde]
2/7/13, 9:38 AM
#15

#14 Oj, men det låter ju jättebra att de till och med hämtar upp en! Hur mycket kostar en sådan försäkring, om man får fråga? :)

[MajaWrangstadh]
2/7/13, 10:51 AM
#16

#15 Självklart får du fråga! Dock måste jag erkänna att jag inte har någon koll… :p Jag kan fråga pappa senare!

[Tilde]
2/7/13, 12:14 PM
#17

#16 Haha okej ;)

Upp till toppen
Annons: