Annons:
Etikettkultur-tradition
Läst 2080 ggr
[Tilde]
2012-12-04 23:09

Skillnader mellan svenskar och danskar

Jag har bott i Danmark i ca 1,5 år nu och dessa är de största/vanligast förekommande skillnaderna jag har märkt under min tid här:

  • Vigselring på höger hand - Jätteskumt tycker jag, men danskarna har förlovningsringen på vänster hand och sedan vigselringen på höger!
  • Söndagsstängt - Detta stämmer inte nu, men när jag flyttade hit hade alla affärer stängt på söndagar (förutom sista och första söndagen i månaden, då var det öppet en stund)'
  • Alkoholgräns - I Danmark får man köpa både öl och vin som 16-åring! Ska man ha starkare alkohol ska man dock vara 18.
  • Alkoholvanor - Danskarna är nog det folk som dricker mest alkohol i världen och det är inte konstigt! De kommer på ursäkter att dricka hela tiden, så som "julefrokost" eller "pinsefrokost".
  • Rågbrød - Detta äts alltid, även som middag ibland, då gärna med panerad fiskfilé och remoulade på, eller något annat matigt.

Kommer ni på något mer? Flört

Annons:
Pelle Långlös
2012-12-08 17:16
#1

Vad läskigt med att ha vigselringen på höger ringfinger. Här på Åland är det söndagsstängt i de flesta affärer. Bara matbutikerna och mackarna som är öppna.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tilde]
2012-12-08 17:19
#2

#1 Ja det känns ju lite konstigt inför ens egna bröllop i framtiden. Lagom förvirrande sådär Skrattande

Det är många klädbutiker och liknande som fortfarande har stängt om söndagarna, men det börjar bli bättre. Hoppas på att allt snart har öppet alla dagar i veckan :)

Pelle Långlös
2012-12-08 17:29
#3

I början var det jättekonstigt att det var stängt överallt (nästan) på en söndag när jag var van att kunna fara in till Stockholm och shoppa en söndag. Men nu efter 12 år så har jag vant mig. Hehe

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tilde]
2012-12-08 17:49
#4

#3 Mjo, jag har ju bara bott här i 1,5 år än så länge, så helt van är jag inte riktigt. Man blir ju bortskämd på det sättet av att bo i Sverige Skrattande

Pelle Långlös
2012-12-08 17:50
#5

Det kommer. Eller så hinner danskarna ändra på sig innan du gör det. Hihi. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: