Annons:
Etiketthistoria
Läst 1172 ggr
Ylva-Li
2008-04-29 14:00

Ditt lands historia

Finns det nåt spännande att berätta om ditt land? Eller kanske nåt du vill veta om något annat land?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
CatarinaJ
2008-05-12 16:10
#1

Min man o jag har lägenhet i Spanien och vi planerar på att flytta såsmåningopm, historian där är tung! Det har hänt så mycket under så många år så just nu läser vi på liteCool

Ylva-Li
2008-05-12 19:26
#2

Oj vad spännande! Hur kom det sig att ni valde att skaffa lägenhet där?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

CatarinaJ
2008-05-13 09:56
#3

Jaaa… Vi var poch tittade på en mässa… Och blev erbjudna en visningsresa (men vi kunde inte de datumen så de ordnade ett speciellt datum) och han som var där kom från samma småstad som jag och våra pappor hade gått på samma skola… Väl nere i Spanien fann vi en lägenhet (efter att titta på många) som hade "allt", dessutom gång väg till svenska skolan, vilket var ett måste.

Ylva-Li
2008-05-13 13:54
#4

Vad häftigt! Planerar ni att flytta dit snart? Med barn och hela kittet? Har ni jobb där nere? *nyfiken*

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

CatarinaJ
2008-05-13 16:09
#5

Vi kan inte flytta än på något år. Jag vill att barnen ska gå färdigt grundskolan ( inte minstingen..) Jobb? Nä, vi ska dit och dricka vin Cool! Nej, jag skojade. Min man har ett jobb som fungerar att ha där och jag håller på att utbildar mig till massör och går basmedicin. Det som vi verkligen måste jobba på är språket….Generad

Ylva-Li
2008-05-13 17:11
#6

Det låter verkligen hur spännande som helst! Språket brukar ju fixa sig efter ett tag. ;) Och i Spanien borde väl många kunna lite engelska också? Värre är det ju här i Tyskland där nästan ingen kan engelska. Blev så paff häromdagen när vi var på marknad och en herre fortsatte prata engelska med mig när sambon försökte översätta vad jag ville fråga. :p (nu var han förvisso inte tysk, utan belgare och hade läst engelska i massor)
Ååh, är inte spanskt vin jättegott? Är inte sådär jättehaj på vin än, började inte testa dricka förräns.. hm, iår faktiskt! Och då är jag 25. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
CatarinaJ
2008-05-14 10:00
#7

Tyvärr är det bara de ybgre som kan engelska ordentligt, och de kan inte engelska dordentligt eftersom de är i grundskolan än Skrattande

Sen tycker jag att jag vill prata spanska om jag bor där, det är deras språk och jag vill visa landets människor den respekten, löjligt kanske men så är jag Cool

Ylva-Li
2008-05-14 17:18
#8

Ah.. låter som här i Tyskland. Jag köpte mig en "tyska på 30 dagar"-bok för några veckor sen som jag ska försöka ta mig igenom. Jag kan ju lite tyska sen skolan och har lärt mig endel sen jag kom hit, men att prata och förstå, är såå stor skillnad. Och det underlättar ju om man kan prata med folket..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bosse
2008-05-19 11:04
#9

Ni ska vara glada att ni inte behöver lära er arabiska, fast många svenska tjejer gifta med libaneser boende i Libanon pratar väldigt bra arabiska. Jag varken läser eller pratar arabiska, men förstår en del. Franska är andra språket, men väldigt många pratar engelska numera. Libaneser överhuvudtaget har väldigt lätt för språk. Dom flesta jag känner är 3 språkiga eller mer. Många av dom har jobbat eller har släkt i Syd- och central Amerika, så spanska och portugisiska är det många som kan. Ca 8.000 pratar svenska också.

Den libanesiska historien är väl ganska välbekant, så det finns inte så mycket att tillägga. Det var oroligt i Byblos förra söndag natt, så Imane ringde måndag morron och funderade på att fly till Damascus, men resan dit kunde vara även farligare, så jag uppmuntrade henne inte att åka. Sen har hon ju sin mor och syskon i Byblos. Det är svårt att ta beslut, när man är så löngt borta. Under senaste kriget för 2 år sen var jag och grabbarna på semester i Sverige och det var 8 av 10 veckor jag inte vill uppleva igen. Det satte sina spår i både Imane och mej. Det var en av dom tuffaste perioderna i mitt liv utan att överdriva. Och jag har varit med om en del.

Ylva-Li
2008-05-19 15:31
#10

Vi som inte upplevt krig ska vara glada.. Det är ingenting jag någonsin skulle vilja uppleva eller önska någon annan.

Angeånde språket är jag rätt glad att jag hamnade i Tyskland trots allt. Språket har många likheter med svenskan vilket underlättar.

Vart kommer Imane ifrån? Det är ett otroligt vackert namn.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bosse
2008-05-19 20:56
#11

Hon är libanesiska och den egentliga orsaken till att vi bor i Libanon. Hon skulle gärna flytta, men jag trivs för på vintern kan vi åka skidor på f.m. och bada i Medelhavet på e.m.. Jag har bara en halvtimme till den närmsta pisten. Och på våren blommar det överallt. Jag har bergen och havet, men ingen öken. Hennes namn betyder Tro (Faith). Jag tror det finns bild på henne i mitt album.

Jag var med under 6 dagars kriget -96. Vi hade faktiskt gift oss några dar innan och var på "smekmånad" på Cypern. När vi skulle flyga tillbaks var både Beirut och Tel Aviv stängda, så vi fattade, att nåt var på G. När vi äntligen landade, så berättade drivern att han legat under bilen, när flyktinglägren vid flygplatsen bombades. Dom följande 6 dygnen låg judarna i luftrummet dygnet runt och länge efteråt var jag "allergisk" mot ljud från reaplan. när man än vaknade till så hörde man ljudet från reamotorerna. Imane berättade att ljudet från "drones" är ännu värre och hon hörde dom i 32 dygn under det senaste kriget. Drone är obemannade och låter mer som en helikopter. Gemensamt för båda är att dom finns där, men man ser dom inte.

Ylva-Li
2008-05-19 23:39
#12

Usch fy sjutton.. Men ingen av er blev skadade?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bosse
2008-05-20 10:50
#13

Inte fysiskt iaf, men det blir nån typ av ärr psykiskt.

Compounden där vi bodde i Riyadh bombades strax efter det att vi flyttade tillbaks till Libanon -02 och vi kände alla 18 som dog, bl.a. 2 barn rakt över gatan.

En vecka efter det vi kom till Sri Lanka -97, så bombades det stora hotellet i Colombo. Jag kommer ihåg att vi hittade en bit av bilaxeln ca 1 km därifrån. Vi bodde ca 2 mil utanför Colombo, men vi kunde tydligt höra detonationen på morron. 

I mitt fotoalbum har jag några foton från Beirut, efter det att det bombades för 2 år sen. Det var mycket gripande att gå runt där och fota. Mer än 600 barn dödade bara för att dom bodde för nära HisBollahs TV station och andra byggnader som tillhörde HisBollah. Jag kallar det för statsterrorism. Och det meningslösa i att bomba 132 broar och råoljecisterner för att förstöra stränderna enda upp till Turkiet. Eftersom havsströmmarna är sydliga, så finns det inget spill i Israel.

Annons:
Ylva-Li
2008-05-20 15:24
#14

Usch.. :( Man blir så fruktansvärt ledsen när man läser hur de håller på. Så meningslöst..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

verklighetenbuddhist
2012-02-14 20:26
#15

från SRI LANKA….,har stort historiskt bakgrund…därnere befann människor även många tusen,hundra tusen år tillbaka…

#ca 2300 fick buddhimen den rena theravada arten..

#blev koloniserad av portugiserna,nederländerna samt britterna..

#30-40 års kriget är slut tackvore underbart president..

#är 30 varm året runt…finns stor omväxlande…mer än 4000olika växterike …vackra stränder….berg…vattenfallar…elefantar,,tigrar allt möjligt….

#därifrån kommer första kvinnliga premiärministern osv..

Upp till toppen
Annons: