Annons:
Etikettafrika
Läst 2104 ggr
bosse
2008-05-24 12:05

Årsfylla.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man fyller ju år varje år och det hände mej här om dan. Jag är ju långt hemifrån, men OM här på Resorten hade ordnat med en liten överraskning, så när jag kom in på rummet så stod detta och väntade på mej.

Annons:
bosse
2008-05-24 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter ca en halv timme dök det upp 4 unga tjejer…….

bosse
2008-05-24 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

………… och dom hade med sej en tårta…….. Sen var sagan slut.

Citronmeliss
2008-05-24 13:01
#3

Grattis i efterskott Bosse hoppades att tårtan smakade lika gott som den ser ut att göra på fotot! _happyB_

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

bosse
2008-05-24 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack! Den smakade jättgott och den var bakad av en av kockarna här på resorten. Han ser alltid till att sånt som han vet att jag gillar finns i lager. T.ex. sen jag kom hit finns det alltid youghurt till frukost, även om det ibland är bara för mej. Jordgubbssylt till min toast och bacon. Dom tar hand om mej till 110%.

Foto på städerskorna.

Citronmeliss
2008-05-24 14:00
#5

Det låter fint, du har tur att vara omgiven av så omtänksamma människor..Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ylva-Li
2008-05-24 14:58
#6

Naaw! Vad snällt! :D Grattis i efterskott!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
gurin
2008-05-25 14:51
#7

Bosse

Som man bäddar får man ligga, brukar det heta. Misstänker att det intryck du gjort när du åker därifrån kommer att finnas kvar länge.

Grattis i efterskott och detta är mitt första besök på utvandrareifokus. Undrar om jag platsar här när jag nu flyttat till Gotland. Flera gutar omtalar fastlandet som Sverige i betydelsen att Gotland inte är Sverige.

mvh/gurin

bosse
2008-05-27 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack igen!

Undrar om man kan bädda om? Av nån konstig anledning verkar det som om jag oftast kommer i närmare kontakt med dom som behöver hjälp. Mina privata resurser räcker inte ens till en bråkdel av det behov som finns.

Jag hade köpt med mej lite skolmateriel från Libanon eller för att vara exakt Imane hade skickat med mej. Eftersom många utnyttjar dom svagare, så ville jag inte bara ge det till nån som kanske sålde det vidare. Via en av mina orphan bekanta, så visste jag att hennes bröder driver en skola för orphans och dom har ca 200 elever i alla åldrar. Andra terminen för året började igår, men dom hade fördröjt inskrivningen till idag. Jag tog med mej min stora kasse och åkte dit igår. Och trots att skolan börjar idag så hade en del av dom äldre eleverna redan kommit. Skulle aldrig jag ha gjort! Skolan är kostnadsfri och lärarna jobbar utan lön. Summa summarum, så tror jag inte att dom här eleverna nånsin kommer att glömma mej. En av dom hade aldrig sett en Mzungo tidigare. Det enda som finns i salarna är "svarta tavlan" och dom hyr stolar. Dom sände ett nödrop, att dom behövde bord i salarna. Det är dock en kostnad som jag inte kan bära hur gärna jag än vill.

Halvdansken
2008-05-27 11:42
#9

Mzungo - är det vi blekfisar? Eller ett allmänt ord för utlänning?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bosse
2008-05-27 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, det är vi blekfisar och plural formen är Bazungo. Och man använder även farliga krämer för att bleka sig, liksom vi steker oss i solen för att bli mörkare i hyn. Visst är det märkligt, att vi tror att gräset är grönare på andra sidan.

Så här ser klassrummen ut.

Ylva-Li
2008-05-27 16:22
#11

Så att vara vit är alltså nåt fint i deras ögon?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bosse
2008-05-27 17:01
#12

Ylva-Li för dom allra flesta är det något att sträva efter, men inte alla. Jag mötte en av våra vakter på en arbetsplats och han var provokativ och visade mej faktiskt att han hade gömt ett gevär. Då får man absolut inte visa nån rädsla, men man bör vara aktsam. För tjejer betyder det att troligen komma ut ur fattigdomen, om man kan t. ex. bli älskarinna åt en sån som mej för att vara krass. Dessutom blir dom respekterade av andra svarta. James, min chaufför t.ex. är väldigt stolt över att vara min driver. Något som dom också påpekar ibland är att alla moderniteter har uppfunnits av Bazungo.

Så varför strävar vi efter att bli bruna? Hemma i Libanon försöker alla tjejer att undvika solen för att vara så vita som möjligt.

Ylva-Li
2008-05-27 17:03
#13

Hm, att det är så åtråvärt kanske är för att vita i deras ögon alltid haft det välställt, varit friska osv osv. Vita har alltid invaderat deras "liv" genom tiderna, alltid varit de som haft pengar. Så jag kan förstå deras synsätt.. Synd bara.. Jag som tycker mörka färger är så vackra. :) Nu tillhör jag dock det extremt vita folket.. kan banne mig inte ens få till en solbränna på somrarna. :p

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Halvdansken
2008-05-28 12:03
#14

Att vi vita vill bli bruna har väl att gör med att man ser lite fräschare ut. Däremot tycker jag att det är jättefult när en viting blir för brun. Man ser det ibland. Pepparkaksbruna och (oftast) med blekt hår. 99% tjejer….Det är fult.

Och kolla Michael Jackson och hans eh….sjukdom…han ser heller inte klok ut.

Att ändra hudfärgen (för mycket) blir inte snyggt, det passar inte samman med dragen i ansiktet. Men en mix kan vara helt fantastisk. Halle Berry är nog en av de vackraste kvinnor jag sett, och hon är väl en "blandning"?

Själv håller jag mig undan från solen för jag blir yr och får huvudvärk. Allt över 25 grader så är det skugga, keps och solglasögon för denne Halvdansken!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ylva-Li
2008-05-28 14:41
#15

Håller absolut med! Det naturliga är underbart vackert. Men när det blir till på konstgjord väg, som solarium osv.. då ser det bara konstigt ut.. Inte ett dugg exotiskt..
Mulatt tror jag blandningen kallas, och det är verkligen en jättefin färg. Fast jag tycker även kolsvarta människor kan vara riktigt vackra. Men även vita förstås. :D

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Halvdansken
2008-05-28 15:44
#16

En bartender jag såg en gång var verkligen kolsvart. Och helt skallig. (och väldigt vältränad ;-))  Han såg ut som en staty, i positiv bemärkelse. Jag kunde inte ta ögonen ifrån honom. Mitt manliga sällskap var inte road, kan jag säga….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bosse
2008-05-28 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

När jag jobbade i Yemen, så såg jag många mycket vackra kvinnor som var en blandning mellan arab-neger.

Här i Uganda är 95 % av männen unga och atletiska. Medelåldern är ca 14 år. En del är väldigt mörka och andra ljusare och många är skalliga. Många kan vara kvinnligt fagra. Jag fotar mest tjejer och denna tjej som var väldigt ovillig att bli fotad är nog den vackraste.

bosse
2008-06-02 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag fick även en gåva från Filippinerna.

bosse
2008-06-02 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och från Egypten.

Ylva-Li
2008-06-02 15:48
#20

Vilka roliga saker! Jättemysiga!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Halvdansken
2008-06-17 17:22
#21

Medelåldern är 14 år!! Gosh. Är det allt våldet som gör det? Eller sjukdomar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bosse
2008-06-17 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Mycket beroende på stora barnskaror på mellan 10 och 15 barn per familj och en medellivslängd på ca 41 år. Enbart 1% uppnår min ålder. Dom flesta män har dessutom ett antal bihustrur och älskarinnor. Det är afrikansk kultur och är svår att utrota.

Så en barnskara på så här många barn kan vara ett faktum. Detta är orphans uppe i bergen som jag försöker hjälpa med att få en skola.

Ylva-Li
2008-06-17 19:30
#23

Fast man kan ju tycka att stora barnskalor enbart ska påverka mödrarna. Men det kanske är de som drar ner medelåldern? Och att det inte blir så mycket mat över?
hur står de till abort?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bosse
2008-06-18 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Abort är förbjudet i lag och många unga flickor dör, när dom försöker göra abort med stickor etc. Det är mycket allmänt att man blir mor i 15 års åldern. Det berättas också att incest är mycket vanligt. Dom flesta tjejer är mycket slanka och går eller skrider fram. Det är en fröjd för ögat att se dom gå och dom kan vandra långa sträckor för dom har inga pengar.

Eftersom min hobby är fotografering så visar jag ett foto på en liten tjej jag träffade i helgen. Hon var rädd för Mzungo.

[mingdie]
2008-06-18 14:07
#25

#24 Härligt foto. Du har fångat uttrycket att "jag är allt lite rädd för honom med kameran".

Ylva-Li
2008-06-26 13:31
#26

Jättefin bild!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Laca
2008-07-09 21:13
#27

Hm, Bosse! Jag har nog inte hängt med riktigt. Varifrån är bilderna? Var jobbar du nu någonstans? Var ligger Resorten?

Annons:
bosse
2008-07-10 10:47
#28

Jag jobbade i Uganda fram till i måndags. Jag var region chef för den östra regionen, vilket betyder att jag var placerad i Mbale vid foten av Mt Elgon på gränsen till Kenya. Jag bodde i 6 månader på Mbale Resort - www.mbaleresorthotel.com och jag finns med på bildspelet på första sidan. Efter så lång tid blir man nästan en del av personalen och jag behandlades ypperligt på alla sätt.

Förutom att jobba så hjälpte jag massor av människor. Jag hjälpte folk med att köpa mat, det är svårt att se barn i mina egna grabbars ålder endast få ett par koppar te under hela dan. Jag hjälpte orphans, barn, handikappade. Jag betalde för medicin, sjukhus, skolavgifter och hjälpte en familj att starta ett litet matställe, en annan en liten affär med kläder och den som går bäst en shop med telefon tillbehör. Dom är själva orphans och drev en skola med 156 barn. Myndigheterna stängde skolan och tog containern där dom hade sin shop med alla tillbehör. Dom är nu igång igen och jag vet att dom kommer att hjälpa många andra, vilket är mitt krav när jag hjälper nån. Och jag lyckades troligen få en amerikansk kyrka att bygga ett hem för ca 50 orphans i en by uppe i bergen, samt betala skolavgifter för dom. Det var i princip klart innan jag åkte.

Myndigheterna ser helst att hjälp kommer utifrån, så att dom har en chans att stjäla hela kakan. Att driva en skola eller en kyrka i Uganda är en mycket bra affär för pastorn eller rektorn. Det är det tredje mest korrumperade landet i världen.

Laca
2008-07-10 19:42
#29

Ja, hjälp direkt till de, som behöver den är det bästa. Ett stort problem i fattiga länder är ofta den dåligt skyddade äganderätten -myndiheterna bara konfiskerar det de vill, som containern eller landområden t.ex.

Upp till toppen
Annons: