Annons:
Etikettallmänt
Läst 1500 ggr
Caspia
2008-09-10 05:42

Svensk dator till utlandet

Hur har du som bor utomlands fått tag på en svensk dator, annat än att ta med? Har ni något tips på någon affär som skickar bärbara datorer (till USA, det verkar vara något enklare inom EU)? Blir det enklare att handla direkt av företaget och förhandla till sig att de skickar hit än att låta någon annan köpa den åt mig i Sverige och att de sedan skickar den (och hur blir det i så fall med garanti om en annan person står som köpare?)?

Tack men nej tack till glada förslag på hur man kan bygga en egen eller programmera hit och dit - det varken vill eller klarar jag. Jag vill ha en dator där å,ä och ö redan från början sitter där "de ska".

Envishet och drömmar

Annons:
Halvdansken
2008-09-10 16:34
#1

Varför inte bara ta med ett svensk tangentbord?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Caspia
2008-09-11 00:09
#2

Du menar att jag ska kopa en dator har och sedan skicka hit ett svenskt tangentbord och koppla i? Det ar som jag skrivit en barbar dator det handlar om. Det ar ju helt klart mojligt, men jag ska inte bo har langre an till jul, sa det skulle ju betyda att jag de narmaste aren (sa lange datorn lever) maste ha med mig mitt tangentbord varje gang jag tar med mig datorn till skolan i Sverige (dvs varje dag). Det verkar bokigt, da ar det val betydligt enklare att betala nagon for att se till att det kommer ratt bokstav ur den direkt, och det var ju det inlagget handlade om att jag inte ville.

Envishet och drömmar

LenaK63
2008-09-11 00:45
#3

Caspia!

Det är inte så komplicerat att ställa in ett tangentbord på en laptop till svenska med windows, (tror jag). Nu har jag en laptop som är köpt i Tyskland så det är inte så stora ändringar. Man måste bara sätta sig och kolla var å, ä ö håller till. Försök att hitta någon som kan hjälpa dig att ställa om Keyboard. Kanske någon hotline som kan dirigera dig. Jag har fått en knapp längst ner till höger som säger DE och när jag klickar på den kommer en meny upp som säger SV, DE, English (USA). SV och DE är de som jag använder. Å är på Ü alltså tyskt y och z och y har bytt plats samt att @ har hamnat på 2:an med Alt GR. Ett antal andra saker har också bytt plats men det kan man lätt undvika med att man ställer om till DE.

Det låter komplicerat med tro mig det är det inte!

LenaK63
2008-09-11 01:11
#4

Caspia!

På min laptop är det under Regionen och Språkoptionen. Det sitter en liten Jordglob som symbol bredvid. Vad som står i ett amerikanst software vet jag inte. Sedan går man in på något med Texttjänster o. Språk (försöker nu översätta från tyska till svenska, inte så lätt!) Klicka runt litet så kanske du hittar rätt. Annars tror jag att folk i Sverige som håller på med programmering och sådant säkert vet.

Lycka till!

Halvdansken
2008-09-11 11:13
#5

#2. Hur i hela fridens namn skulle jag kunna veta att du bara skulle använda det fram till jul, och att du ska ha den med dig i skolan varje dag…? Ingen anledning att bli spydig.

Jag använder ¨ + a eller o för att få svenska ö och ä. På min maskin sitter den precis till vänster om enter-knappen tillsammans med ^ och ~.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bosse
2008-09-11 11:33
#6

Jag har amerikansk XP Pro och jag växlar mellan EN och SV.

Åå Är till höger om P.

Öö är till höger om L och nästa till höger om Ö är Ää.

? är t.h. om 0

@ är Alt gr 2

- är /

/ är shift 7

Det är bara att testa sig fram.

Annons:
Ylva-Li
2008-09-11 15:51
#7

Hörrni, ingen anledning att bli ovänner.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: