Annons:
Etikettkultur-tradition
Läst 4829 ggr
Alexej
10/18/08, 9:54 PM

Vad saknar du mest?

Vad saknar du mest från ditt hemland sedan du flyttade till ett annat land?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
10/18/08, 10:03 PM
#1

Jag saknar mycket av den tyska nutidskultur. Nya böcker, filmer osv.

Livsmedel så klart. Den oändliga urval av mjölkproduket, puddingar osv. Äkta frukostfrallor (Brötchen) och alla goda tårtor.

Billig alkohol.

Billiga grekiska restauranger. Döner. Mysiga pubar.

Den tyska toleransen mot udda mäniskor och livsstilar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bosse
10/18/08, 11:06 PM
#2

Min barndom, när allt var så enkelt och okomplicerat.

LenaK63
10/19/08, 12:22 AM
#3

Jag saknar nog bara en riktigt god räkmacka. Men det tar jag igen när vi kör igenom Danmark och tar en fikapaus innan Stora Bältbron. Där är mackorna suveräna. På hemvägen tar vi en till. Räkor som man får dom i Sverige är nog det som jag saknar mest.

Caspia
10/19/08, 7:02 PM
#4

Godis.

Att vara omgiven av människor som pratar mitt språk.

Förståelse för kulturen.

Att slippa daltande eller särbehandling för att "du är ju inte härifrån så du förstår inte hur det verkligen är".

Att ens elektronikvaror passar i vägguttagen.

Att kunna ringa vänner ochj familj utan att behöva ta hänsyn till tidsskillnaden.

Min egen förståelse för hur samhället är uppbyggt.

Mina husdjur.

Envishet och drömmar

Ylva-Li
10/20/08, 3:46 PM
#5

Jag saknar min familj och mina vänner.. Det är nog det som känns hårdast. Annars hade jag känt mig hemma här utan problem.

Däremot kommer jag sakna massa saker när vi väl flyttar till Sverige. Alla billiga matvaror, de feta ostarna! (vi har ju bara gummiost på 28%..) Nu dricker vi knappt alkohol, men visst är det bekvämt att ha det i matvaruaffären.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Medlem
11/5/08, 12:57 AM
#6

Nu är jag ju inte svensk men bodde i Sverige i många år. Jag bor i Tyskland nu och saknar Svarige oerhört. Ibland får jag tårar i ögonen, som om det blivit mitt andra hemland.

Från mitt hemland (i mellanöstern) saknar jag klimatet, matsmaken, trevliga och öppna människor och från Sverige saknar jag den svenska sommaren, 2,5 kg ost (Hushållsost), godis, snus, Lindex ja och mycket annat.

Här i Tyskland är de flesta toleranta. De glor inte på en bara för att man ser annorlunda ut eller klär sig annorlunda. Jag tycker också språket är hövligt speciellt när man handlar i butiker, då får man inte bara höra varsågod utan man hör hej, välkommen, ha en bra dag, ha det trevligt, hejdå etc.

Annons:
Ylva-Li
11/5/08, 4:44 AM
#7

#6 Vart kommer du från?
Nog är de artiga alltid här nere. Även om det tyvärr många gånger syns att de gör det bara för att de måste..
Tyskland bjöd in många från Turkiet och kina för många år sedan, för att gästarbeta, väldigt många blev kvar, och tog över sin familj förstås. Så "vi" har ett väldigt brett utbud på folk med annan härkomst. Vilket underlättar om man vill smälta in. ;) Jag gör det dock inte.. Det är inte allt för vanligt med det nordiska utseendet. Blond, lockigt hår dessutom, blåögd.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Medlem
11/5/08, 10:52 AM
#8

#7

Jag har märkt att en del försöker vara trevliga men ögonspråket/kroppspråket säger något helt annat. För mig kvittar det hur andra känner om mig så länge de visar mig respekt så är det helt lugnt.

Caspia
11/5/08, 6:45 PM
#9

Just nu saknar jag mest av allt ett tangentbord med alla bokstaver pa.

Har sager man "alltid" "Hi how are you" nar man mots, aven om man inte vantar sig nagot svar pa hur personen mar. Tar ett tag att lara sig ignorera fragan eftersom man inte stannar upp sa att man hinner svara.

I mataffaren far man en halv forelasning. "Hello how are you nice to see you thank you for choosing us today, come back and see us soon again". Phu. Kassorskorna masta bli valdigt trotta i halsarna.

Envishet och drömmar

Ylva-Li
11/6/08, 2:25 AM
#10

#9 Undefär som här då. :P ok, inga föreläsningar iaf!
Men man hälsar ofta och säger "na?", när man träffas. Det är inget som man direkt svarar på utan båda säger det och sen är det bra.
Na är en förkorting.. dessvärre är mitt huvud helt smet så jag har inte originalet därinne. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

catomania
2/7/09, 1:18 AM
#11

putt

Luddesmatte
2/8/09, 7:26 PM
#12

Ja du bra fråga. Det jag saknar mest skulle väll vara stormfria väder och närheten till släkt men annars är det väll ingen skillnad.

Andreassons
3/8/09, 2:36 PM
#13

Jag saknar svenskt plockgodis och te.

Jag saknar enkelheten i att veta hur man handlar och att inte behöva pruta.

Att kunna ringa nära och kära på eftermiddagen utan att behöva fundera på tidsskillnaden.

Ingeborg

Annons:
[Thiah]
5/10/09, 11:22 PM
#14

Jag saknar min familj  men också att inte helt förstå språket. Dock bor jag "bara" i finland och här talar de ju en hel del svenska med men man tappar ändå en hel del när man inte kan finska.

decibelle
8/24/09, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag bor på Mallorca sedan 6 år och saknar här den respekt vi har för varandra i Sverige, trots allt. Vi är hövliga och gormar inte när vi samtalar. Vi har generellt principer och uppfostran som gör att regler följs i allt från trafiken, hur ett hus skall byggas för att inte rasa ihop till hur man betjänar en annan människa i en affär. Vi är inte ett konfliktälskande, klagande och nerskräpande folk.

Jag har fått många aha-upplevelser för hur svenskan i allmänhet beskrivs och hur jag nog själv tyckte "vi" var innan jag flyttade utomlands. Nu vet jag vad fördomarna och generaliseringen betyder:

- Svenskar är tråkiga = svenskar är sansade och väluppfostrade
- Svensk mat smakar ingenting = Nähä. Men vi har BÄR och grovt bröd!
- Sverige är mörkt = i Sverige tänder vi massor av små lampor om kvällen
- Sverige är kallt = Vi har varmt inomhus med element, varm choklad  och raggsockor.
- Svenska vintern är så lång = Sverige har pulkor, kanelbullar och skridskor!
- Svenskar är blåögda och naiva = Vi har inte haft diktatorer eller större blodiga revolutioner att tala om så vi tycker mest att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.
- Svenskar är överbeskyddande och mesiga = Vi värnar om våra barn och sätter på dem hjälm, vi värnar om naturen och pantar burkar, vi värnar om varandra och duschar inte efter klockan 22 på kvällen.
- Sverige är så frigjort = Om vi då menar att varenda tv-program ska innehålla halvnakna tjejer som dansar, så är nog Spanien mer frigjort isåfall.

Och Spanien då? Ja, jag uttalar mig om Mallorca och mallorkinerna:

- Spanien är soligt och skönt I = Du är ständigt klibbig över hela kroppen och kan inte sätta på AC:n utan risk att bli ruinerad när elräkningen kommer.
- Spanien är soligt och skönt II = Husen har ALDRIG någon typ av isolering utan all typ av väder och vind blåser rakt in i sovrummet. Sov med mössa på.
- Spanien har så milda vintrar = Vi snackar 100% fuktighet som sätter sig i väggar och alla kläder under vintern. Mögel och svinkyla. Jag har aldrig frusit så som jag fryser här om vintern. Se ovan om isolering.
- Spanjorerna är så öppna och lättsamma = De är generellt rasistiska och inskränkta. Gormar och skriker. Konservativa inför förändringar och att ta lärdom av hur andra länder skött sin utveckling. Spnaien har ju trots allt haft hela 30 år av demokrati och tycker de hänger med Europas framfart. Fast internet = 65 euro/mån. Bara en sån sak.

Så varför bor jag här? Kärlek, jobb, kristider (vem vågar flytta eller byta jobb nu?). Jag kan nämna 3 bra saker om Mallorca: maten, dykningen, naturen.
Och 3 saker om Sverige som jag inte saknar: eh… jag återkommer om det. 

Hepp.

[Thiah]
8/26/09, 8:58 PM
#16

#15 hahaha Glad

bosse
8/26/09, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#15. Mycket bra skrivet!

Jag var i Sverige 5 veckor i somras och jag är botad för dom närmsta 10 åren ifall jag skulle ha haft nån längtan att flytta tillbaks. Ingenting av det du skriver om Sverige passar mej. Jag trivs med att allting "flyter". Inga regler, utan man gör ungefär som det faller en in.  Det du skriver om Spanien stämmer troligen på dom flesta Med länder. Jag gillar det inte, men jag undviker att umgås med "dom" för ofta och då är det uthärdligt. Vi har dessutom gapiga lärare som mina grabbar ogillar i högsta grad och det förekommer även aga i nån mån.  

Foto från stranden vi besökte idag.

Alexej
8/26/09, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Heja Sverige!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veomi
9/18/09, 3:37 AM
#19

Lakris

Lösviktsgodis

Chips (nej jag äter inte de nu p.ga lchf Flört)

Svensk mat och den svenska julmaten.

Kräftskivorna, midsommar

Alla fina snygga kläder :)

Naturen, folket

familjen och vännerna och min lilla katt Gråter

jaa de var nog allt jag kom pa nu, finns säkert mer!

" Dont dream your life, Live your dream "

niffen
9/23/09, 8:34 PM
#20

Flyttar jag utomlands kommer jag sakna godiset… Godis finns det ju i mängder i USA, men inte samma som i sverige… Åh :(

Annons:
[Thiah]
9/23/09, 8:42 PM
#21

#20 jag saknar godiset och jag är bara i finland Flört

niffen
9/23/09, 8:44 PM
#22

#21 Då har sverige bra godis alltså… Jag får köpa med mig några kilo varje gång jag åker till sverige eller nån kommer och hälsar på så jag kan hålla mig ett tag :P

[Thiah]
9/23/09, 8:50 PM
#23

#21 jag tycker det. Nu finns ju i stor utsträckning samma här men det är inte samma endå som du förstår. Svenskt svenskt ska det vara

veomi
9/24/09, 2:03 AM
#24

jaa svenskt godis är de absolut bästa! men om man har en sväng förbi, sa köp en massa godis pa ikea Flört de har mer utav de nu! när jag är där brukar jag ocksa köpa med mig svensk mat. sa ikea är verkligen toppen när man har hemlängtan till godis och maten.

" Dont dream your life, Live your dream "

[Thiah]
10/3/09, 4:32 PM
#25

Ja ikea är guld :D dom har massa svenskt och varje gång vi är där köper vi mera mat än möbler. Maken ÄLSKAR ikeas köttbullar och jag vill ha godiset….Tacka gud för ikea Flört

LenaK63
10/3/09, 7:41 PM
#26

Håller med! På Ikea känner man sig hemma. För många år sedan lyckades jag (eller kanske flera??) att få Ikea Stuttgart att köpa in Slotts Senap så jag kunde gör gravlaxsås. Varje gång vi var där la jag en lapp i deras förslagslåda. Jättelycklig upptäckte jag en gång att Slotts Senap fanns att köpa där.

RuiXue
3/22/10, 7:46 PM
#27

Plockgodis och pizzasallad är det jag saknar mest! Danmark har förvisso gudomligt goda pizzor (i alla fall på pizzeriorna jag testat) men de har inte pizzasallad tillSkrikandes Däremot kan man få färsk sallad och creme fraiche dressing PÅ pizzan efter att den vart i ugnen- Salladspizza kallar de den typen av pizzor. Vezuvio med sallad på är en klar vinnareSkrattande

En annan sak jag saknar från Sverige är den mindre dyra kollektivtrafiken! I Malmö betalar du för en kontant biljettt 18kr och kommer genom hela stan. I Köpenhamn betalar du MINST 23 DANSKA kronor för att åka så lite som 100 meterSkrikandes Det är något mindre hutlöst med månadskort eller klippkort, men ändå allt för dyrt med zonsystemet. Är jag hos min man så har jag 6 zoner till jobbet, och ett månadskort går då på 845 danska kronor!

Jennie


Annons:
gun92884
11/12/10, 5:10 PM
#28

Jag ar fodd stockholmare men vaxte upp och gick i skolan i Eskilstuna. Flyttade fran Sverige sa fort jag na'nsin kunde (sent 60-tal) eftersom jag aldrig kant mig hemma med negativa mentaliteten. Mamma sa att det var speciellt for Eskilstuna (hon avskydde Eskilstuna men arbetet var dar), men jag bodde langa tider i Stockholm och det skilde sig inte sarskilt mycket.

Har bott i England, Scotland (forsta man Skotte), Frankrike och nu i Staterna. 

Min andra man ar fransman och se'n 1989 har vi bott i 6 olika stater i USA … langsta tiden i sydstater. Sista gangen jag var i Sverige var 2000 nar mamma dog. Eftersom jag ar enda barnet hade jag mycket saker att ordna med. Upptackte att befolkningen hade andrats men det verkar nastan som invandrare anammar mentaliteten istallet for att andra den.

Saknar jag nagoting fran Sverige? Jag har allt, och mer, som jag behover har. Svensk natur ar underbar … men, har i Michigan paminner naturen om den svenska. Smultronstallena (de 'riktiga') fran min barndom.

Jag har en svensk son i Sodertalje och 3 barnbarn. Jag vill lara kanna dem battre (laaaang historia) och vi har borjat ha brevkontakt sa det drojer nog inte lange forran de vill komma over :0)

Vad ar det som ar sa speciellt med svenskt GODIS? Verkar ha na'n hemst oemotstandlig dragningskraft. Om nagon trillar av en diet (jag ar pa KiF … inte pa grund av vikt, men val for det finns diabetes i familjen och jag vill inte hamna dar) sa ar det gang pa gang for att det fanns GODIS … inte for mycket mat eller brod … nej … godispasen.

Ah! En sak som jag saknar! Akeroapplen!

LenaK63
2/2/11, 11:24 PM
#29

#29 gun92884  förstår inte varför svenskt godis är så speciellt. Jag kan inte gå förbi hyllorna utan att må illa av lukten. Det är förresten detsamma när jag går förbi alla bagerier och känner vaniljlukten här i Tyskland.

Just nu saknar jag svenska korsord!

Har du förresten försökt att kommunicera med din son i Södertälje med Skype? Vi "Skypar" allt som oftast med våra barn och barnbarn utspridda litet här och var. Speciellt de minsta glömmer inte bort ens ansikte och man känner att det är inte såå långt bort.

gun92884
2/3/11, 12:11 AM
#30

#29

Ja, det verkar som om manga pa KiF frestas latt om na'n prasslar en godispase … forstar inte det alls … men, sa ar jag ingen sockerratta …

Joda, vi har tankt pa Skype (anvander det for andra samtal bl annat for business i Italien) men tidsskillnaderna nar de ar hos min son (delad vard) gor att det inte stammer. Darfor skriver och emailar vi. Jag emailar min son nastan varje dag.

Vi har forsokt satta upp texting men det gar bara genom ett telefonbolag i Sverige harifran. De far andra sina telefoner innan det fungerar. Detta ar bara smaproblem som ar latt att andra pa … och som sagt, de ar snart sa stora (den aldsta ar 15 iar) sa de kan tycka det ar roligt att komma over och halsa pa. Min man, Jean-Pierre, ser fram emot nagra starka armar som hjalper honom pa segelbaten :0)

Godsagare
5/2/11, 2:11 PM
#31

Bor i Peking och saknar:

  • Gevalia (Dock tar besökare snällt det med sig när de kommer)
  • Mera fågelkvitter
  • Ren luft
  • Drickbart vatten i kran
  • Kläder i butiker utan en massa paljetter/glitter/krimskrams och i rätt storlek
  • Köra min bil
  • Till hösten blir det att sakna skogen och möjligheten att plocka svamp
LenaK63
5/2/11, 7:55 PM
#32

Oj; det var ganska mycket som du saknar! Har inte varit i Peking men kan tänka mig att det är intressant. Om du tänker stanna länge får du väl då och då åka hem och "tanka och bunkra" upp och ta med dig.

Det tog mig rätt många år att släppa det svenska tänket med kläder och vissa matvaror. Ändå var jag inte så långt borta från Sverige. Nu känner jag mig mer hemma i Tyskland än i Sverige. Men det är fortfarande roligt att gå i svenska affärer när man är där.

Godsagare
5/3/11, 3:04 PM
#33

Nja, hösten skulle jag längta till i alla fall, även om jag skulle vara hemma i sverige.

Men en sak jag INTE längtar till nu är erat väder. Hörde att det snöat idag i stora delar av sverige.

Idag har jag susat omkring på min elskoter och det har varit strålande solsken och ca 27 grader.

Så, jag kan stå ut med att dricka vatten på flaska och vara utan min bil just nu… ;-)

Besökare tar med sig allt jag önskar (förutom frisk luft och rent vatten i kran…)

Det går verkligen ingen nöd på mig.

Upp till toppen
Annons: