Annons:
Etikettkultur-tradition
Läst 2966 ggr
Alexej
2008-11-29 15:45

Hur firar ni jul?

Nu närmar vi oss jultiden och jag vill jättegärna höra vilka traditioner det finns omkring jul-och nyårsfirande i era nya länder.

Hur firar ni och vad kommer ni att äta då? Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
2008-11-29 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I Tyskland firar man Nikolaus den 6. december.

S:t Nikolaus är faktiskt ursprunget till jultomten. I engelskspråkiga länder heter ju tomten Santa Claus.

Nikolaus av Myra, född cirka 280, död 6 december 343 var biskop av Myra i nuvarande Turkiet; helgon med festdag 6 december, Rysslands och Greklands skyddshelgon. Bruket att ge barnen gåvor på helgonets dag 6 december kan påvisas i Centraleuropa sedan 1200-talet och är alltjämt vanligt i katolska områden. I New York knöts den nederländska kolonins Sinterklaas till julen. Så blev han den anglosaxiske "Santa Claus" och ingår som en komponent i den svenska jultomten (i kombination med den nordiska tomtegestalten).

Iaf ställer alla barn sina nyputsade skor eller ännu bättre stövlar framför dörren på kvällen den 5.december. Sedan gäller det hur snäll man var under året. Stygga barn får ett spö (björkris) och de snälla barn får godis och småpresenter.

Fast det finns färdiga ris med godis på att köpa liksom färdiga röda plaststövlar fyllda med godis.

Jag gillar den traditioner och har alltid gjort så med mina barn fast vi lever i Sverige. Det var jättekul att se hur de putsar sina största stövlar och kunde knappt sova sedan. Och det var alltid en liten försmak på jultider.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

parisjetaime
2008-11-29 22:22
#2

Låter som en mysig tradition!

Halvdansken
2008-12-01 12:33
#3

I Danmark är det som i Sverige ungefär. Lucia är inte särskilt stort, det är bara nåt som uppmärksammas på dagis.

Man har julkalender på TV - de är skitbra, jag brukar titta på dem, 47 år och barnlös…. På julafton äter man flæskesteg eller and. Skinka och julbord finns inte. På nyårsafton är det torsk som gäller.

Drottningen talar på julafton, och statsministern på nyåarsafton (i TV alltså). Det ska man se. Brukar vara väldigt bra, faktiskt. Den danska drottningen är inte rädd för att säga vad hon tycker. Till skillnad från hennes kusin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

giffan
2008-12-15 09:35
#4

#3 lever ihop med en dansk…. så här firas det dansk/svensk jul… men vi har mest gått över till dansk jul, för utan fläsksteken och brunekartofler, är det ingen jul.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Halvdansken
2008-12-15 11:00
#5

#4, Dessutom är det enklare, man behöver inte köpa på sig ett helt smörgåsbord! Och dagarna efter gör man smaskiga smørrebrød av resterna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

catomania
2009-02-07 01:14
#6

Skönt att julen är över för denna gången.

Annons:
Upp till toppen
Annons: