Annons:
Etikettasien
Läst 2389 ggr
bosse
5/15/09, 7:44 PM

En vandring i Byblos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en dryg vecka sen vandrade jag och Marc ner till Byblos. Jag tog ca 90 foton och komprimerade några av dom för att lägga ut dom här på sajten, men det har inte blivit av.

Vi började med att vandra längs den nerlagda järnvägen, som förband Beirut med Syrien och Turkiet. Den måste ha varit oerhört "vacker" att åka på våren, när det blommar överallt.

Annons:
bosse
5/15/09, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi vandrade sen ner till Edde Sands, som är en resort för dom riktigt rika. Tyvärr fick jag inte med det på bild utan dom 2 närliggande "stränderna" som inte har något hotell. Att bo på Edde Sands kostar upp till $5.000/natt. (40.000 SKr) Det finns även billigare rum. Varje år bygger dom en stor, jättefin bar utan en enda spik. Allt är ihopbundet med rep och varje vinter så förstör havet hela anläggningen. Jag har foto på det nånstans.

bosse
5/15/09, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi vandrade vidare mot ruinerna och kom förbi den s.k. Södra Hamnen, som inte längre existerar, men varje år hittar jag nya byggstenar från hus, som en gång stått här för några tusen år sen. Hålen i stenen användes för golv eller taktiljor av trä.

bosse
5/15/09, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så här vackert blommade det inne på ruin området.

bosse
5/15/09, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

För några år sen byggde stan en gångväg av tunga stenblock på upp till minst 1 ton från den Norra Hamnen till Edde Sands. Redan den först vintern spolades den bort. Nu återstår bara delar av den riktigt gamla stigen. I bakgrunden syns Mastita som ligger strax söder om Byblos. På foto över Edde Sands kan man skönja Beirut i bakgrunden ca 3 mil bort.

bosse
5/15/09, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

I helgerna kommer många ner till stranden för en picnic. Här en familj som intar sin lunch nedanför ruinerna.

bosse
5/15/09, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Detta är den Norra Hamnen, som torde vara minst 7.000 år gammal. Lika gammal som dom utgrävningar som finns i ruin området. Här finns det ven världsberömda restaurangen Pepe¨s. det sägs att det inte skrivs en artikel om Libanon där inte Pepe's nämns. Pepe återvände från Argentina för länge sen och öppnade restaurangen. Han hade goda förbindelser. så alla berömdheter som besökte Libanon innan inbördeskriget startade, besökte Pepe och fotades med honom. Bl.a. Marilyn Monroe och Frank Sinatra. Alla foton finns i restaurangen. Mej veterligen lever Pepe fortfarande, trots att han bör var närmare 95 år. Ännu vid 91 så var han varje helg där.

Annons:
bosse
5/15/09, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

I denna del av världen så hänger det mesta på kontakter eller som det kallas "Wasta", vilket betyder tjänster och gentjänster. Jag har en kompis i hamnen som bott i Sveirge några år, så han bjöd in oss på en av turistbåtarna likt denna.

bosse
5/15/09, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ett foto på Pepe's restaurang och en del av det gamla Byblos. Ruinerna ligger strax till höger mot havet. Till vänster i bakgrunden syns ett runt fönster, som finns i den gamla korsfararkyrkan.

bosse
5/15/09, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Från båten fotade jag gatan som leder ner till hamnen. Hotellet som renoveras heter Byblos Sur Mer. Bergen i bakgrunden toppar på ca 900 m. Vi bor på 108 m ö.h. och syns inte på fotot, men nånstans bakom hotellet upp mot serpentinvägarna som syns.

bosse
5/15/09, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Om ni nån gång besöker Byblos så missa inte denna restaurant. Den ligger mellan Byblos och Amchit. God mat, jättefin miljö och bra priser inte som på Edde Sands. Överhuvudtaget är maten mycket, mycket god i hela Libanon.

bosse
5/15/09, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här ett foto på korsfarar borgen, som tidigare var både ett romerskt och ett grekiskt tempel. Under första världskriget, när Libanon var under det Ottomanska Imperiet, så avlossdes en enda kanonkula mot Libanon och det var mot denhär borgen och kulan finns fortfarande kvar - hmm iaf ett märke i stenen. Jag tror att det var engelsmännen som avlossade den. Jag får läsa på märker jag.

bosse
5/15/09, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

På väg hem träffade vi på detta gäng med motorcyklister. Trevliga killar och tjejer. Här ruinerna i bakgrunden.

bosse
5/15/09, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och efter 4 timmars vandring hamnade vi Souken och Imane's shop. Jag satte mej i en stol utanför och drack en öl. I korken på varje flaska finns ett vinnarmärke och jag vann 2 gratisöl. Turisterna undrade varför jag hade 2 öl hela tiden. Dom tycker att det är kuriosa när jag sitter där, som om jag bodde i stan. Vi väntade tills Imane stängde och sen tog vi taxi hem.

Slut!

Annons:
bosse
5/20/09, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hittade ett foto på solsängarna hos Edde Sands.

bosse
5/20/09, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag hittade fotot på baren efter februari stormarna i år.

Upp till toppen
Annons: