Annons:
Etikettkultur-tradition
Läst 9746 ggr
HHB-
12/1/09, 11:57 PM

Att fira jul i Tyskland

Jag lästa nyligen en tråd här på iFokus om en tysk jul och det gav mig en ganska bra bild, dock så vill jag veta vad man äter och hur själva stämmningen är, alltså hur man pyntar etc.

Tack på förhand.

Annons:
LenaK63
12/6/09, 6:33 PM
#1

Vad jag har förstått så har inte tyskarna någon särskild julmat som vi t.ex. har julskinka. Någon berättade att familjen efter "Bescherung" som det heter (julklappsutdelning) har en fondue som tar ganska lång tid att plocka i sig.

Man har julgran och sjuarmade ljusstakar. Mycket ljus i fönstren och trädgårdarna. Pepparkakor som vi har finns normalt inte.  "Lebkuchen" är en slags pepparkaka som påminner litet om vår mjuka pepparkaka men porösare och med glasyr.

Ofta går man till kyrkan på julaftons kväll.

Julstämningen börjar redan till första advent och det är julmarknader litet här och var. Idag, 6 december, är det Nicholaus och då får barnen godis av någon som ser ut som en tomte. Vanligtvis en granne som klär ut sig och går runt.

Men Tyskland är ett stort land och traditionerna varierar i de olika Bundesländerna.

Vi har tagit med oss våra svenska traditioner och jag har beställt en julskinka särskilt då och då med mycket gott resultat.

Adventskalender får barnen också men i st.f. bilder är det oftast choklad i luckorna. Det är också vanligt med hemsydda adventskalendrar där man stoppar i godis.

Oj, det blev mycket det här. Hoppas att du fått svar på dina undringar!

Trevlig advent

önskar Lena från Flensburg

Upp till toppen
Annons: